Zastupování klienta
ZASTUPOVÁNÍ PŘI KOUPI NEMOVITOSTI
Koupě nemovitosti se řadí mezi stresové situace v lidském životě. Zatímco prodávající strana je ve většině případů zastupována realitní kanceláří, kupující bývají v tomto směru často v nevýhodě, jelikož jednají sami za sebe a nemívají žádnou odbornou podporu.
Komplexní služba pro kupující zahrnuje:
- vyhledání vhodných nemovitostí dle zadání klienta,
- prohlídky vybraných nemovitostí spolu s klientem,
- prověření technického a právního stavu včetně historie nemovitosti,
- vyjednání nejlepších podmínek koupě a ceny,
- sepsání či prověření smluv,
- zajištění převodu a předání nemovitosti.
Kupující většinou počítá s tím, že tyto služby za ně vyřídí realitní kancelář prodávajícího a to v rámci ceny sjednané za prodej nemovitosti. Je třeba si ale uvědomit, že realitní kancelář zastupuje primárně prodávajícího a ten jí i platí. Ona tak má minimální zájem na tom, hledat na nemovitosti rizika a ošetřovat je pro kupujícího. A jelikož nemá s kupujícím uzavřenou jakoukoli smlouvu, tak za případné chyby, třeba v kupní smlouvě, realitní kancelář neručí. Je to tedy v podstatě tak, jako kdyby u soudu měly dvě strany v jednom sporu jednoho právního zástupce, který chvíli radí jednomu a chvíli druhému. Zástupce kupujícího však nelze rozhodně vnímat jako konkurenci realitních kanceláří, ale spíše naopak jako jejich profesionálního partnera, který přispěje k tomu, aby byl nákup a prodej nemovitosti odborně ošetřen, transakce byla rychlejší a pro všechny zúčastněné bezpečnější a pohodlnější. Služba "zástupce kupujícího nemovitosti" vznikla v USA v devadesátých letech dvacátého století. V současnosti se tam s pomocí zástupce uskuteční šest z deseti nákupů nemovitosti.